Enable JavaScript to visit this website.
Stop voorgoed met roken

Je hebt tot 4x meer kans om te stoppen met behulp van je huisarts of een professionele hulpverlener dan met wilskracht alleen.

Werk mijn stopbelofte bij

Gestopt met roken en nu? Hoe kun je iemand daarin ondersteunen.

Gestopt met roken en nu? Hoe kun je iemand daarin ondersteunen.

Meld u aan voor e-mailmeldingen

Stoppen met roken is moeilijk. Voor diegenen die nooit gerookt hebben kan het moeilijk zijn zich voor te stellen hoe lastig dit is. Zelfs bij ex-rokers vervagen de herinneringen - de worsteling die u hebt gehad, wordt gemakkelijk weer vergeten.

Belangrijk is om te bedenken dat de persoon die u probeert te helpen verslaafd is aan een van de meest verslavende drugs voor de mens. Hun lichaam en geest zijn afhankelijk geworden van de kleine pleziermomenten die nicotine verschaft en constant op zoek naar een stimulans door nicotine.

Naarmate de nicotine hun lichaam verlaat – wat verbazend genoeg in slechts drie dagen gebeurt – krijgen ze te maken met een reeks van typische stoppen met roken ontwenningsverschijnselen. Die zijn niet prettig en variëren van onrust tot prikkelbaarheid en moeite met concentreren. Hoewel ze het niet zo bedoelen – en er zelf van balen – bestaat de kans dat ze deze frustraties op u afreageren.

Wel en niet doen

Vertel ze niet dat u weet wat ze meemaken. Mogelijk bent u zelf een ex-roker, maar stoppen is voor elke persoon verschillend - sommigen krijgen meer ontwenningsverschijnselen dan anderen. Het beste advies dat u ze kunt geven, zijn geen suggesties op basis van uw eigen ervaringen, maar ze voor steun door te sturen naar de huisarts. Deze kan hulp bieden die is afgestemd op hun behoeften en persoonlijke wensen.

Vertel ze wel dat ze het kunnen en herinner ze eraan hoe goed ze het doen: “Je bent nu drie dagen bezig. Vanaf nu wordt het alleen maar gemakkelijker!” Aanmoediging en steun zijn zeer motiverend, houd het positief.

Probeer ze af te leiden als ze mogelijk een zwak moment krijgen. “Waarom gaan we geen wandeling maken en als je nog steeds trek hebt in een sigaret kun je daar later over beslissen?.” Of probeer een door ons voorgestelde manier om het genot van roken te vervangen De meeste hunkeringen naar een sigaret duren slechts drie tot vijf minuten, dus als u gedurende die tijd het opsteken kunt verhinderen, is de kans groot dat ze zich erdoorheen slaan. Elke sigaret die niet wordt opgestoken, is één stap dichter bij een geslaagde stoppoging.

Uit geen dreigementen. Tegen een roker “de sigaret eruit of ik” zeggen of ze herinneren aan de gevaren voor hun gezondheid – en de gezondheid van de mensen om hen heen – is voor hen geen nieuwe informatie, vooral als ze het even heel moeilijk hebben helpt een anti roken houding niet. Ze hebben positieve motivatie en aanmoediging nodig.

Houd wel in de gaten hoe het met ze gaat en prijs hun successen. De eerste drie dagen zijn het ergst, want de nicotine verlaat hun lichaam. De eerste drie weken zijn nog steeds moeilijk, want het lichaam past zich aan en het verlangen steekt geregeld de kop op. Na een maand bereiken ze een belangrijke mijlpaal - en één die het waard is om bij stil te staan. Bevestig hun voortgang met een beloning, zodat ze – naast een rookvrij leven – in de komende weken en maanden iets hebben om naar uit te kijken.

Neem niet aan dat hun reis voorbij is omdat ze zes maanden of zelfs één jaar hebben volgemaakt. Hoewel na zes maanden de kans op succes op de lange termijn enorm is gestegen, is het buitengewoon eenvoudig voor een ex-roker om weer roker te worden. Het vergt een lange adem en uw aanmoediging en oprechte blijheid over hun succes is mogelijk precies de motivatie die ze nodig hebben om vol te houden. Zelfs iets eenvoudigs als de opmerking “je ruikt lekker” kan het grote verschil maken.

Meld u aan voor e-mailmeldingen
Close

Je bent van plan te stoppen, hoe ga je dat doen?

Submit
Thank you for answering our questions